woensdag 6 mei 2009

06-05


Vandaag! Ben weer bij.

Vanavond die geitenkaasfondue, die ik maak met marc de bourgogne en met beurre manié want ik heb geen maizena. En zonder bindmiddel lost kaas niet op in wijn.

Recept
Pastinaak-pie met kaas en ansjovis
(Overigens: als ik hier een “Recept” zet, dan heb ik dat altijd zelf ooit gemaakt.)
Kan ook met winterwortel in plaats van pastinaak.
Maak bladerdeeg of koop het.
Week uitgelekte ansjovis in melk.
Bak in olijfolie blokjes pastinaak, stukjes ui en knoflook.
Kruid met peper en groene kruiden naar smaak.
Voeg wat bouillon toe en laat de pastinaak garen.
Kook bijna droog en laat koelen.
Beleg bodem en wanden van een ingevette vorm met bladerdeeg.
Klop eieren met kwark tot een saus-dik mengsel.
Schep de pastinaak op het deeg.
Strooi er gemalen kaas over, brokkels geitenkaas, stukjes ontpitte zwarte olijf en flink stukjes ansjovis.
Beleg met het ei-mengsel.
Bak een half uur op 180 graden.

Mail PJ.
Die gereedschappen achter glas in Bordeaux:
Als ik goed kijk zie ik blikscharen, soldeerbouten, nijptangen, lasbranders en klemmen.
Dus lijkt me gereedschap van een blikslager of ketellapper.




Voor in de keuken een hele mooie:
La mayonnaise prend de mayonaise.
Gaat binden; maar (fig): er komt schot in de zaak!

Au nez et à la barbe de qqn.
Een grote neus trekkend?
v.Dale geeft hier:
Voor iemands ogen, waar iemand bijstaat


Dat zal het ongetwijfeld zijn PJ.

Terras van "Des 4 sœurs" ziet er prachtig uit en wat op een mooi plekje in de stad!
Vond een paar foto's, stuur ik mee.


PJ., het centrum ziet er overal zo uit. En dit is to. die draaimolen.



Idem foto's van de Tour Pey Berland
waarop je goed kunt zien dat hij los staat van de Cathédrale St. André.




Ook de toren van de St. Michel staat los (die staat op die Unescolijst omdat het de kerk is van de Santiagogangers, ik bedoel die route staat op die lijst) en de toren van de Basilique St.-Seurin stond vroeger ook los (nog niet gezien).

weblog 07-04
Hoe heette die schimmelkaas?
Bedoel je één van deze op de foto,s?


Ik schreef die dag niet over schimmelkaas maar over die kaas met dat houtskool erin. Langres, nu schiet het me weer te binnen.
Trouwens een van je foto’s, hieronder, dat is aardig; dat is toen we op de Eetclub die Beaufort waarover ik het laatst had (T’s suggestie) vergeleken met Appenzeller (mijn suggestie).
Appenzeller rechts.



Ik weet het niet zeker maar het lijkt me dat je bij het kopen van Beaufort minder hoeft uit te kijken dan met Appenzeller; die proberen ze soms lijkwit te verkopen, totaal smaakloos.

Tomber/ il pleut de cordes, ils tombent des hallebardes.
Het regent pijpestelen.
Volgens de nieuwe spellingsregels moet het trouwens pijpenstelen zijn.
Wat is dat toch lelijk! Zucht! Zucht!


Daarom weiger ik ook dat te schrijven...

Varianten zijn:
Het regent dat het giet.
Het regent bakstenen.
De regen valt met bakken uit de hemel.
In Frankrijk regent het dus touwen en hellebaarden.
In Duitsland ook: Es regnet Bindfäden (touwen)
In Spanje ook al het zelfde verhaal:
Llueve a cántaros (waterkruiken,grote), caen chuzos (pieken).
En Engeland helemaal mooi:
It is raining cats and dogs.
Dit gezegde noem ik vaak als voorbeeld om mensen duidelijk te maken
dat je spreekwoorden en gezegdes niet zomaar letterlijk kunt vertalen.
De Engelsen zeggen ook wel:
It's coming down in buckets (emmers).

cathedrale



St. André, zie boven

Hoe zit dat met die zeelt?
Volgens mijn Prisma en van Dale's is zeelt: Latijn-Tinca tinca, Fr.-tranche en Sp.-tenca
En de alose -Latijn-Alosa alosa, Sp.-alosa,sábalo is de elft.
Stuur je een paar plaatjes, dan zie je het verschil.
De zeelt (Tinca tinca) is een vis, behorend tot de karperachtigen en kan tot ca 70 cm lang worden.
De vis heeft een groenige kleur die varieert al naargelang de bodem en de leeftijd, en hij heeft een dikke slijmerige huid met zeer kleine schubben. De zeelt is goed herkenbaar aan de rode iris in zijn oog, de bolle vinnen, de nauwelijks ingesneden staartvin en de baarddraden.
Mannetjes zijn goed te onderscheiden aan de grotere buikvinnen. Ze reiken tot voorbij de anus en hebben ook een sterk verdikte eerste vinstraal.

Je stuurde geen foto’s mee! En je hebt gelijk, ik vergiste me.



Zeelt

De elft (Alosa alosa) is een haringachtige, die paait in de bovenloop van rivieren en beken. Deze vis was inheems in de Benelux.
De elft is een haringachtige vis van het geslacht Alosa evenals de fint. De haringachtige kenmerken zijn het zilverkleurige uiterlijk, de opvallende bovenkaak en de sterk gepunte staartvin. Opvallend is het oog dat met een doorzichtig vlies is overdekt.
Het onderscheid maken met de fint is vrij eenvoudig. De elft heeft één zwarte stip achter de kiewdeksel, de fint heeft vijf of zes zwarte stippen op de flanken. Dit kenmerk is echter niet al te betrouwbaar. Anatomisch kunnen de soorten onderscheiden worden door de veel fijnere kieuwzeef van de elft 90-120 uitsteeksels tegen 40-60 voor fint).
La grande alose (Alosa alosa) est un poisson d'eau de mer de la famille Clupeidae (famille des hareng).

alose



Elft

Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast/der wijsheid
Prudence est mère de sûreté.
Eng.: Better (be) safe/sure than sorry
Hier vind ik geen goed Spaans equivalent voor. Suggesties?

Ik meen iets van Beter langzaam lopen dan...?



Die ijzeren pennen op dat beeldje voorkomen dat er duiven op gaan zitten/nestelen en dat iedereen die eronder door loopt dan onder de duivenpoep komt.

Jawel, maar zoveel??



Plate comme un limande: vraag was:
Zo plat als een dubbeltje?
limande - bot?
limande - sole - schol?
Sole = tong
Schol= Fr.: plie, carrelet
Sp.: platija acedía
Bot = Fr.: flétan, plie, flet (de ene v.Dale zegt plie en de andere flétan?)
Sp.:plaija
Dit snap ik dus niet helemaal!
Schol en bot is toch niet hetzelfde?

Nee, maar dat heb je met woordeboeken. Je zoekt schol op, krijgt ..., dat zoek je op en in het Nederlands staat er bot. Probeer maar met wijting of schelvis.

Ontbijten op Schier tot laat in de middag kon bij Hotel v.d.Werff.
Zolang Jan Fischer daar de scepter blijft zwaaien zal dat ook wel zo blijven.
Stuur een foto mee om een beetje reclame voor v.d.Werff te maken
alhoewel hij dat niet echt nodig heeft.
De mensen komen toch wel!


Geen foto dus.

Ook groet!
M