woensdag 6 mei 2009

05-05


Wijnprijzen zuidwest Frankrijk 2007 vs. 2008.
Lager in 2008: kwaliteit minder ingeschat; hoger: hoger.
Prijzen zijn zowat of precies gelijk behalve Sauternes en Montbazillac, lager, en Graves hoger. Reserveren dus.



Onze bezoekers...

Paar stukjes Atahualpa PJ.
Soy libre, soy bueno, y puedo querer, ik ben vrij, ik ben goed, ik kan liefhebben.
Sudando por un dinero / que en la mano no se ve, zwetend voor wat geld dat je in je hand niet terugvindt.
Deze kom ik niet uit: las penas pasen de largo, / No hay ser Señor: ik denk dat het laatste stukje iets is van “dit is geen leven Heer”.



Recept
Zuid-afrikaanse pasta
Maak een bolognese van rundergehakt en met erg veel ui.
Kruid ook met kerrie en serveer met pasta.



Place du Parlement, Bordeaux; geen parlement te bekennen overigens

Vanavond dus die rug van dat boerenkonijn, polenta, sla (plande die celerie maar ik had nog sla).



Vanglappen eraf knippen (kort bakken voor op brood, met mosterd), niertjes en vet eraf. Kort rondom bruinbakken in olijfolie. Uit de pan.
Flink wat extra olijfolie, sjalot en knof zachtjes en lang laten sudderen.



Polenta maken (zie pak), geen olie erbij mocht dat aangeraden zijn.
Konijn grillen. Uienspul + olie door de polenta.
Sla met mosterdvinaigrette.
Smaakte perfect. Per-fect.



Die polenta zo gemaakt dat is zoals ze het in zuid Italië op vrijdagavond op het dorpsplein klaarmaken, maar dan met zoutevis. Polenta alla baccalà.



PJ. Nog twee schippersuitdrukkingen. De prik, de stroom. En als je op een saai lang recht kanaal vaart “Dalek ga ik fluite”.

Ik moet het echt herhalen, dat van dat brood met die ansjovis. Vandaag weer nodig, pillen, weinig eetlust, flink glas wijn... Tjonge wat knap je daar van op. En snel! Search the blog op verzoutte.



Kom terug uit de bieb, mooie meid in de bakkerij, ik denk wie is dat nou ook weer, kus-kus en in ene wist ik het. Die van dat Déjeuner sur l’Herbe.