dinsdag 24 maart 2009

21-03


Correctie. LinguinE.
Kookt minder makkelijk dan spaghetti want plat dus plakt. Maar je ziet wel beter dan bij spaghetti of het gaar begint te worden.
En trouwens, wanneer is spaghetti gaar? Als er voldoende bloemigheid rondom zit. En hoe weet je dat? Simpel; je gooit en sliert tegen de muur (tegels) en die blijft plakken.



Ff over bloedworst.
Er is een beroemde dame, haar naam is me ontschoten, die op bed, ontbijt, gestorven is omdat ze te lang op haar dessert moest wachten. “Je veut mon dessert!” schreeuwde ze zo hard dat ze een apoplexie kreeg.
En nou had ik een tante die ook behoorlijk vreemd was. Die zat in een rolstoel, in een uiterst donker huis, op de markt in Helmond. Heb ik dat al eerder verteld? Die zat in die rolstoel uit luiheid, verdomd.
Die belde met een zilveren belletje als ze van de tafel naar het raam gereden moest worden of zo.
Hoe dan ook, die at op bed bloedworst als ontbijt en daarin is ze een keer gestikt.
En een andere tante van me, heb ik dat niet ook al verteld, die kocht een enorm pand op de markt in Helmond, begon daar een klooster, nonnetjes in de zijbeuk, tante op 200 vierkante meter op de verdieping, 40 arme vrouwtjes op de verdieping eronder.
Die tante kwam ’s zondags koffie drinken bij opa. En opa -en wij- zat dan in een soort opkamer. Dan kwam die tante langs en dan zag je enkel een trillend veertje, op d’r hoed, langskomen. Tante Anna.



PJ dank voor de foto van Arsac maar ik herken het niet. O wacht; linksboven nog net een stukje van het parkje rond de kerk. Ik woon dus rechtsboven het midden van de bovenkant.



En je dronk een mooie wijn, zie hieronder.



Mij niet bekend.

Recept
Focaccia
Meng gist, iets suiker en lauw water.
Kneed een scheutje olijfolie door bloem en kneed er dan het gistmengsel door en wat zout.
Vorm van het deeg balletjes iets groter dan het volume van een dobbelsteen, en rol die plat.
Laat rijzen.
Bestrijk de deegplakken met olijfolie en bestrooi met grof grijs zeezout; bestrooi eventueel met rozemarijn en/of stukjes zwarte olijf (droge soort).
Bak een minuut of 20 op 150 graden.

Variant
Werk geperste knoflook door het deeg.



Bordeaux

Kwam vanavond in een kroeg vier Brabanders tegen. Hebben zitten toepen en ik won alles. Ze kwamen uit Gemert (Gimmert) dus ik zeg welke beroemde persoon heeft daar gewoond? Teilhard de Chardin, een grote kletsmajoor overigens.

Lente. De beesten hebben het ook in de kop. De weg ligt vol doodgereden egels en konijnen.
Reed een heel mooi eekhoorntje dood, wisselde in ene van richting, onvermijdelijk.
Bruno reed over twee hazen die elkaar nazaten, de eerste in tweeën, de tweede in de koeling nu. Rable de lièvre.