dinsdag 10 maart 2009

07-03


Hieronder wat foto’s van het p’tit commité van de Eetclub
En verderop wat plaatjes met Marieke's layout maar dat laat ik maar zo



Eerst Marieke. En weer bedankt; ik kopieerde het en lees het vanavond.

Carnaval kan ook komen van een Romeins feest waarbij een schip op wielen (“raar”) door de straten werd getrokken, de carrus navalis.

En die palmtakjes herinner ik me goed; bij onweer werd daar wijwater mee door het huis gesprenkeld. Buxus, zelfde hout als die volkskunst besneden mesheften.

En uw vaders miljaardedju, dat was zeker op Mi Carème.



Bocconcini; search the blog

Guacamole: geen knof? Geen korianderblad?

En over Gauloises gesproken. Toen ik directeur van Museum Scryption was kregen we een keer Hermans op bezoek voor een interview met mij en een uitzending van de BRT (1990). Niemand durfde te vragen of er gerookt mocht worden, ik dacht dat Hermans opgehouden was, zei “Wilt u niet roken?” en onmiddellijk trok iedereen opgelucht zijn sigaretten, Hermans Gauloises.



Rollade gestoofd in melk, waarschijnlijk het minst kosjere gerecht wat er bestaat en waarvan ik het vermoeden heb dat het is afgeleid van rendang, net als risotto van nasi enz.

Ik had er gekocht maar die waren niet goed, dat moesten Franse zijn.
Hermans schreef erover in NRC, begin april meen ik. “Het museum staat onder leiding van een jong en sympathiek directeur, Van Thiel genaamd. Volgens mij ben ik de enige die hij ooit sympathiek heeft genoemd.



Cake met sinaasappelsaus, Italiaans

En nou ik toch aan het opscheppen ben, die Meedogenloze Jongen van Reve, in dat studentenkamp in Nijmegen, zijn laatste boek meen ik, dat was ik. Die astma is verzonnen.
En Claudia Schiffer heeft ooit naakt op de bank gelegen bij mij.
Nou jullie weer.



Friese whisky

Maar goed. Zo’n jambonneau, jarret, schenkel is inderdaad lekker uit de oven. Ik piqueer ze met knof en bepinsel ze met ketjep-sambalmengsel.

Goethe, Schiller en Sauerkraut: geen Heine?



Heine

"Das war ein Vorspiel nur, dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man am Ende auch Menschen."

En o ja: “Woran arbeiten sie jetzt, Herr Heine?“ ‚“An einen Faust, Herr Geheimrat!“

En Schillerlocken mogen niet meer verkocht worden (gerookte strips vanglappen van haai)



En ik ben al decennia op zoek naar het recept van Wanneperveense visschotel, zuurkool met griet.

Recept
Cordon Bleu, de echte
Biefstuk of kalfs-oester met kaas en ham
Hamer biefstukken plat of gebruik eventueel kalfsoesters, maar het hoort met biefstuk.
Smeer ze aan een zijde in met Dyon-mosterd en leg op elke biefstuk een plak gekookte ham en een plak goede, half belegen kaas.
Vouw dubbel (met de kaas etc. naar binnen natuurlijk) en steek vast met prikkers.
Meng bloem met peper en zout en haal hier het vlees door.
Haal het vlees dan door losgeklopt ei en daarna door paneermeel.
Bak het vlees aan beide zijden bruin in hete boter.



Vergelijk met Cotelette Suisse.

Variant. Gebruik kip- of parelhoenfilets.

Cordon Bleu, blauwe band, was een onderscheiding voor koks en is nog
terug te vinden op Blue Band, waar we het laatst over hadden.

Weinig culinairs te melden vandaag, behalve dan dat er iemand bij wie ik brood afleverde voor morgen een Puit d’amour, een liefdesput bestelde.



Bladerdeeg bodem, daarop een soesjesdeeg ring en banketbakkersroom erin met grove suiker erop.



Moeflon-schouder op de Aga, in saus van de marinade