vrijdag 6 maart 2009

04-03


Die katvis (search the blog) nu, van eer?gisteren., gisteren gekookt. Provencaals. Recept van het web.
In stukjes snijden.
Olijfolie, sjalot, knof, katvis, tomaat, iets tomatenpuree, paprikapoeder, zout, peper (gedroogde Spaanse peper zou ik zeggen).
Drie kwartier stoven met witte wijn (was na 20 minuten al OK).
Bijna gaar = + paprika.
Serveer met rijst (was op; macaroni).
Ik gebruikte ipv. knof en peper die Vinha d’Alhos (search t b); 39% knoflook!



Kreeg mijn maandelijkse pakket van JT. Waw. Pindasaus, cocosboter, Geska, bitterkoekjes, griesmeel, (echte) appelstroop, Brabants rog, Fries (deelde ik plakjes van uit aan de oma’tjes die ik brood bezorg, “Zwart brood!”) en ik weet niet war allemaal meer. Boerenkoolzaad...



Vooruitzicht schouder somber.
Na een maand operatie, dan 1,5 maand arm geïmmobiliseerd, dan 3 tot 4 maanden rehabilitatie (“heropvoeding” heet dat hier; eindelijk!).



Messen van PJ.

Uhh, die anderhalve maand, Marieke en ?PJ, dan heb ik wel blog-assistentie nodig. Of zijn er anderen hier die wel eens wat willen posten?
Is erg gemakkelijk. Zie mijn voorstel aan PJ hieronder.



PJ.
Over Toulouse-Lautrec: heel beroemde film. Acteur loopt op z’n knieën. David Niven?
Geen haar op de tong (Spaans) moet zijn (wel) haar op de tong. Ik bedoel: over Nicole zeiden ze “Die heeft haar op d’r tanden”.
Je spreekwoordenverhaal graag hier tzt! Maar dat kan je ook zelf doen. Met wachtwoord etc.
Makkelijk systeem. Je post het (simpele instructies) vlak voordat ik naar de bieb ga. Ik download de HTML, pas de layout aan, herbewaar de HTML, publiceer en stuur jou de twee versies van de HTML zodat je ziet wat ik waar en hoe heb toegevoegd.
Later stadium idem + foto’s.
O, en je schelpdieren-namen-verhaal is hier ook zeer welkom.



Recept
Capucijnersoep (Kapsijnders –Uterechs- kreeg ik ook met de post)
Week capucijners met flink water, ongeveer 18 uur.
Breng ze langzaam aan de kook met twee plakken zuurkoolspek per persoon, met het zwoerd van het spek en met een half bouillonblokje.
Giet er, als het water kookt, een scheut koud water bij en herhaal dat nog een keer.
Bak in zonnebloemolie ui aan, iets later flink prei en weer iets later knoflook.
Kruid met geplet korianderzaad, idem komijn en idem piment; voeg wat laurier toe en rasp er wat laos en nootmuskaat over.
Doe er per persoon een kruidnagel bij.
Roer om en giet er de bonen en het kookwater bij.
Het spek gaat er ook bij maar wordt eerst in blokjes gesneden.
Breng aan de kook, zet het vuur uit en laat 24 uur staan.
Breng langzaam aan de kook.



Je hebt doperwten hier, petits pois, en kapucijners, gros pois, maar in het zuiden kennen ze dat niet