vrijdag 20 februari 2009

Marieke terug!


Waw! Herwelkom!
En dat gij Blueband kent! Dat verkopen ze toch niet in den Belgiek? Hebben ze wel geprobeerd maar de mensen brachten die pakjes terug; 't is we kunnen dat strikske niet losbekomen.

19-02

PJ nu.
Die Zwitserse wijn was inderdaad Dôle (search the blog op fondue neufchateloise). Als ik het goed heb begrepen wordt die wijn “vers geperst”, dwz. niet eerst in een cuvé “geperst”.
De wijn combineert de levendigheid van witte wijn met de stevigheid (?; “assise”) van rode.
Binnen twee jaar drinken en wordt enkel in halve liter flessen geleverd.
Uitspraak Dôle herinner ik me niet meer; erg vreemd en anders dan je zou verwachten.



Dole

En witlof is inderdaad Brussels lof, dat zeggen ze in Brabant (en dat is dus geen choux de Bruxelles, dat zijn spruiten). En witloof, dat is Vlaams.
En Chandeleur, dank, search the blog, denk aan kandelaar, dat is Maria Lichtmis. “De purificatie van de maagd”, wat me echt iets lijkt voor die hymen-reparerende moslimmeiden. De paus helpt graag mee. (Net als Karel van het Reve kan ik de neiging niet onderdrukken om steeds maar weer uit te leggen dat Maria niet onbevlekt Jezus ontvangen heeft, maar onbevlekt ontvangen is, door haar moeder, hoe heet die ook weer. Maria is dus blijkbaar gepurificeerd.)
En dat mevrouw Tuitman van café Fraamklap overleden is, dat wist ik niet. Maar waren wij dan daar? Lijkt me niet. Search the blog op kroegentocht.
Klap dat is brug in het Gronings, net als til. En dus betekent Doodstil niet dood-stil maar Dood’s til, de brug van Dood.



Fraamklap

Kaneelstokjes, even. Als je ze hier in Frankrijk in de super koopt, dan krijg je echte, die zachte, die dunne opgerolde blaadjes. Bij ons krijg je die keiharde nep.

Recept
Joods bittergarnituur
Rol plakjes van een dikke osseworst rond gehalveerde augurken en/of rond Joods zuur.
Serveer met Amsterdamse uien en mosterd en/of mierikswortelsaus.
Osseworst dat kennen ze hier niet. Ga ik maken. Erg makkelijk. Rundersaucijs met coloroso-zout gemaakt in de pekel leggen (80 gram/liter, acht uur. Hangend drogen.



Osseworst

Dat lam nu.
De plak vlees werd keurig van vetjes en zeentjes ontdaan Erg goede slager hier in het dorp. Als je een tartaartje bestelt wordt dat ter plekke gemalen.
Ik bestelde (was er de eerste keer) overigens nek of schouder, kreeg bout. Zal er na er nog twee keer geweest te zijn, en die runderworsten voor osseworst besteld te hebben, er iets van zeggen. Zo moet je dat doen hier.



Boter goed heet en niet meer spetterend. Vlees erin, stapeltje, niet aankomen, pas na even voorzichtig wat blokjes van het stapeltje ernaast schuiven want anders komt er condens in het vet en dat wordt dan jus en daarin kan je niet bakken. Enzovoorts voorzichtig, later elk blokje keren tot allemaal rondom mooi bruin (Shostakovitsch of hoe schrijf je dat: “Elke noot verdient zijn eigen aandacht”). Uit de pan.
Wortel (of maak met kool!), ui, knof, peterselie, selderijblad.
Guinness en het fond losschrapen. Laurier, versgebroken zwarte peper,. Vlees erbij, stoven. Geen zout want ik at het met fleur de sel erover.
Blokjes aardappel erbij als het vlees begint te garen.
Bij die aardappel, in mijn gebal, ook schijfjes van die witte wortel van eer?gisteren, die ik om die goed te kunnen proeven niet kapot wilde koken.



Die witte wortel, ik schreef peterseliewortel?) smaakte inderdaad iets peterseliïg. Lekker wel, maar niet te lang koken!

Vlees even nog, en PJ: hoe gaat het met Tom de slager?
Je hebt vlees wat na even bakken eetbaar is (biefstuk, kotelet; stoofvlees is alleen eetbaar na uiterst kort bakken), en je hebt dus stoofvlees. Maar je kan er ook tussenin gaan zitten. Koteletten aanbraden, witte wijn erbij en stoven. Vlaams. Met kampernoelies en mostaard! En hoe gaat het met Marieke?? [nou dat weten we nu dus]



Zo verkopen ze hier een half stokbrood, in dit geval overigens een artisane, ook wel à l’ancienne: dubbel ingesneden na bestrooiïng met bloem.

Vanavond lekker in bad / en jullie kunnen me wat.
(Studente met parelkettinkje en mantelpakje, 1969 “Ik ga elke maand in bad, nodig of niet”)
(Studente op tweedejaarskamp, Nijmegen 1967 “Meneer van het Reve, wat vindt u van de pil?” –“Mevrouw, dat vieze ding komt bij mij het huis niet in!”

En vanavond hetzelfde als gisteren want heel erg lekker en teveel en ook nog vanille-ijs met marrons glacés.