zondag 3 augustus 2008

Roti, maar nu Diny


De lekkerste roti vind ik roti met tempeh, op de wijze die ik je al eens gemaild heb: tempeh enigszins uit laten drogen in weinig olie (nog krokanter en beter als je de stukjes/plakjes tempeh met wat olie in een oven van 150 graden legt op een bakplaat met ev. bakpapier) en dan toevoegen aan fijngestampt mengsel van uien, trassi, knoflook, paar tomaten, laos (verse of gerehydrateerde gedroogde), palmsuiker, tamarinde en hete peper.
Ja, tempeh combineert perfect met "drooggebakken" spul. Tempeh kering met bv. aardappel kering.



Dit schijnt aardappel (kentang) + tempeh, beide kering, te zijn maar het plaatje overtuigt me niet zo. Minyak heet het plaatje dan ook.

Zoiets (alle links in nieuw venster).

En dan deze aardappels (ook zonder ei lekker) erbij.
http://members.chello.nl/i.peereboomklooster/sureiinmassala.htm


De kouseband gestoomd met een rauw uitje, zout en een drupje sesamolie.
Dan zoetzure komkommers...
Zelfgemaakte roti-vellen gevuld met gemalen kikkererwten en komijn en knoflook erbij...
Mme. Jeannette's met uien en azijn natuurlijk ook onontbeerlijk...
Maar je buurvrouw doet het vast heel anders! Eet smakelijk alvast.

Dank. Lukte prima.
O, ennuh, er kwam een correctie:
De kouseband gestoomd met een rauw uitje, zout en een drupje sesamolie.
Moet zijn:
De kouseband gestoomd, dan vermengd met een rauw uitje, zout en een drupje sesamolie.
Anders wordt het een vieze bende.




(Heet dit niet Ajuma / adjoema in het Indonesisch?

Je weet toch wel dat de naam van kouseband ontleend is aan de naam van een slangensoort? Vandaar ook in het Engels: snake beans. We hebben hier net een Italiaanse soort gezaaid die je kunt laten afrijpen om ipv de peulen de zaden binnenin te eten!
Die soort ken ik niet, graag een pic'je, en ik denk dat snake alleen duidt op de dunne lengte.

Zie deze link.
Diny

Hmm, overtuigt me niet.

Maar dank voor je bijdrages!



En een toevoeging ook nog:
De roti recepten die ik op het internet linkte, zijn de recepten hoe ik het ongeveer doe, het lijkt er wel op. Ik heb ooit opgeschreven hoe de oma van een Surinaamse vriendin haar roti maakte en dat is de basis. Maar als ik naast de pan sta, doe ik het vaak anders. De aardappels zijn fantastisch met wat gebakken oesterzwammen erdoor. De grap is dat je de aardappels eerst frituurt en als het ware een beschermlaagje geeft. Ze hoeven niet gaar te worden, dat doe je later door ze te koken in een beetje vocht. Goede kerrie is ook belangrijk, maar die kun je in Surinaamse toko's krijgen of desnoods zelf maken. Wil je ook nog een recept van de roti's zelf? Heel makkelijk, alleen het rollen met vulling vereist enige handigheid. Of koopt iedereen die in Nederland gewoon bij de Surinaamse winkel?
Ja, graag een recept van de roti; kan ik vergelijken met mijn buurvrouw.