donderdag 24 juli 2008

Respondenten 2


Sorry dat die vorige alleen over sex en fascisme en politiek ging. Maar ja, ik word ook maar gestuurd door mijn respondenten...

Diny
1) Oesterzwammen roken: niet koud, niet echt warm, een graad of 50 in een rookoventje of gewoon in een rookton, maakt niet uit. Voordeel van een rookoventje/rookpan is dat je maar een klein lepeltje zaagsel nodig hebt. Op een dag was er geen vis te krijgen (we roken soms makrelen hier) maar we hadden natuurlijk wel paddestoelen. De oesterzwammen heb ik toen een minuut of 10 gerookt, meer mag ook, ze worden steeds sterker van smaak. Bijna alle soorten hout zijn geschikt om te roken, zo lang er maar geen hars in zit. Op diezelfde soorten kun je meestal overigens ook paddestoelen kweken!



Zo groeit oesterzwam "in het wild"

Na het roken kunnen ze gewoon gebakken worden met behoud van subtiele rooksmaak of meegekookt of helemaal niets en zo eten).
Op deze manier gerookt gebruik ik ze o.a. graag in vegetarische quiche.
Op Aziatische manier gerookt is ook erg lekker: in plaats van hout gebruik je een mengsel van verschillende soorten thee, een citroenschilletje, evt. wat sesamolie en een paar korrels rijst. Let er dan wel op dat het rookmengsel niet te snel verbrandt; in een rookpan kun je het mengsel het beste eerst op een stukje folie leggen. Lekker bij wijting (of in Nederland andere witvis) die je op dezelfde manier rookt. Op Aziatische wijze gebruik ik overigens het liefst met shii-take.


Gaan we proberen! Liet de lokale slager al paprika's en asperges roken. Ja, en Spaanse peper natuurlijk.
Dat van die thee ken ik. En waarop kweek je oesterzwammen? In Spanje deed ik dat op dood hout van "chopo". Ze heten daar dan ook Setas de chopo, zwammen van chopo.



Olm of zo?

2) Boerenkool gedijt hier prima op ongeveer 1.400 meter boven zeeniveau

Waw. Smaakt die hetzelfde? Ik bedoel: er is toch geen vorst, mag ik aannemen?

3)Wil je Marieke vragen naar die Franse site waar ze ooit naar verwees op het blog van Janneke? Er stond een carpaccio op van aardappels met truffelolie.

Bij deze.

Ennuh, dit vond ik onder Carpaccio aardappel:



Ziet er mooi uit, maar zijn gebakken aardappelen. En gegrilde paprika, neem ik aan (prima combinatie, daar niet van).

4) Wat bedoel je met je posting over 'courges'? Voor zover ik in Frankrijk ben geweest en de Franse taal machtig ben: courges zijn pompoenen en courgettes zijn courgettes. En een kalebas is een calebasse of een gourde!

Je hebt wel gelijk. Maar ik denk dan dat een courgette een kleine courge is en een zeer groot uitgegroeide courget dan dus een courge. Hoe dan ook, zie de recepten. Ik bedoel: laat enkele courgettes groot uitgroeien om er andere dingen mee te kunnen maken.

5) Je moet je anekdotes af en toe even ontdubbelen: sommige vertel je wel erg vaak (die van dat Baskische meisje heb ik zeker 1 keer eerder gelezen!)

Tsja, dat wist ik. Ik bedoel: je kan of verwijzen of opnieuw vertellen. Als het maanden geleden is dan vertel ik opnieuw.
Trouwens de 2e editie was uitgebreider; plus dat restaurant.

Kan geen foto's van die tent vinden, maar toendertijd, 1965 - 68 zag het er zo uit:



en zo



en zo



Groeten,
D.


ja. Groeten.