maandag 26 mei 2008

Dit is echt ongelofelijk...


Corrigeer me als ik me vergis...

Ik koop, zeg, voor 10 Eu. bij AH (of waar dan ook).
Op de rekening staat dat die 10 Eu. inclusief zoveel BTW is en inclusief verpakkingsbelasting.
Reken ik dat BTW-bedrag na, dan klopt dat, op het totaal van de bon.
Maar dat impliceert dan wel dus dat ik BTW betaal over die verpakkingsbelasting!
Dus ik betaal belasting, en over die belasting betaal ik belasting!

In wiens zak verdwijnt dat? Dief Bos die al een jaar met dat kwartje van Kok rondloopt, of in de zakken van op-de-kleintjes-passer Appie?

Mailde AH hierover zojuist.
Ik zie op uw bonnen enerzijds dat het inclusief de verpakkingsbelasting is en anderzijds zie ik dat de BTW over de hele aankoop, inclusief dus die verpakkingsbelasting, gerekend wordt.
U schrijft elders dat AH geen cent aan de verpakkingsbelasting verdient.
Mijn vraag is nu: naar wie gaat de BTW over de verpakkingsbelasting?
Met vriendelijke groet




Google op Verpakkingsbelasting > Afbeeldingen geeft deze.
Klopt. Ging naar Schier, stalende dag, zagen ze er zo uit.
Kwam terug, regen, de helft minder volume.
Zie je ook aan bv. een ossehaas van Hooglander bij Tom. De helft kleiner dan van een dikbil.
Zie ook hier. Alle links in nieuw venster.
(Uhh, eigenaar van dat plaatje: A] zoals je ziet kan ik prima watermarks verwijderen, en B] "If you don't want it to be stolen, dont put it on the web".) (Ik daag iedereen uit een plaatje, hoe goed beschermd dan ook, op het web te zetten en ik...)

Mooi verhaal over AH Klantenservice via internet.
Heb zelf als bakker gewerkt, was met een vriend die ook bakker was bij AH. Hadden die avond mosselen en wilden er stokbrood bij.
AH had wat nieuws, Pain de Champagne of zo'n soort fantasie-naam. Niet de Campagne.
Het bleek een "Pain à l'Ancienne".



In die Franse bakkerij waar ik heb gewerkt heb ik heel wat à l'anciennes gemaakt, maar om onduidelijke redenen heb ik er geen goeie foto van. De uiteinden horen spitser te zijn en er hoort vóór het bakken bloem over gestrooid te zijn. Verder zijn ze drie keer de ene kant op en drie keer de andere kant op ingesneden, zoals hier. In de Médoc althans.
Voor meer brood van daar zie hier.
O, zie ook dit:



Het linker puntje van de onderste is te spits. Dat verbrandt.

Maar goed. AH.
Pain à l'ancienne dus, al heette het anders.
Maar alles klopte. Het was "ambachtelijk gemaakt" en "extra lang gerezen".

Ambachtelijk gemaakt, dat klopte niet. Op de onderkant zaten van die kleine putjes, dus het kwam uit een electrische oven.
Extra lang gerezen nu. Kijk, als je deeg maakt, 's middags, brood vormt en in de remkast zet, zodat je 's morgens niet zo vroeg hoeft te beginnen, dan heb je geen natuurlijke rijzing en dan heb je dus broodverbeteraar nodig. Chemiek.
Een echte bakker begint om 4 uur 's morgens en laat het brood natuurlijk rijzen. Een "Warme Bakker" of een "Echte Bakker" stopt het 's middags in de remkast (koeling, wat het rijzen tegen gaat) en de thermostaat daarin springt op half zeven op een graad of 25 en dan gaat het deeg snel maar onnatuurlijk rijzen. En krijgt geen smaak en dus moet er broodverbeteraar in.



(Dit is trouwens een Levain à l'Ancienne, half of iets meer zuurdesem dan gist.)

Om een lang verhaal kort te maken, dat brood van AH was toch "extra lang gerezen", dus ik mail met de vraag of er broodverbeteraar in zit. "Ja, want een familielid van ons is daar allergisch voor".

Je raadt het antwoord. Ja, dat zat erin.

Nog iets over dat ambachtelijk trouwens.
De volgende dag hebben we een stuk of 10 van die broden gehaald.
Wat bleek: er waren drie soorten, op welke soorten de insnijdingen op exact dezelfde plek zaten, zelfde grootte etc.
Ambachtelijk, m'n ......



Een na mooiste broodje wat ik ooit gezien heb, een "P'tit ancienne".



Nummer een, een naamloze schoonheid in al haar simpelheid, want dit is geen le maar la pain.
Ik bedoel: is dit broodje vrouwlijk of niet?

(La pain bestaat natuurlijk niet, en wat dat betreft zijn de Spanjaarden schikkelijker. El mar, de zee, is de zee; la mar is de poëtische zee.)