dinsdag 22 april 2008

Loempia enz.


Loempia, lumpia, sumpia, gyozu, spring rolls...

Loempia



Recept wat OK is hier (alles in nieuw venster!). Voor alle duidelijkheid: alle recepten waar ik naar link heb ik gecontroleerd.

Lumpia nu. De echte Indonesische (loempia is koloniaal). Véél kleiner, en met ketjap ernaast, waarin gesneden pepertjes.



Recept hier.

Sumpia, nóg kleiner. Vergelijk met Vlammetjes.



Recept als lumpia.

Spring Rolls, Vietnamese loempia's, nu.



YouTube hier.

Dat glazige, van het ongebakken ding, dat is het grote verschil met lumpia.
Recept hier.

Etentje in de Médoc ooit, jaren geleden. Op Château Sénéjac.



Ik sliep in een kamer waar je heen kon door op een wandschildering met Chinese taferelen op de tepel van een Chinese dame te drukken. Dan ging er een deur open.
Maar goed.
Een Thaise maakte spring rolls met schelpvlees erin en veel zand, J. maakte het hoofdgerecht, eendeborst op de BBQ met een saus van Provencaalse sjalotten, die lange.



Ik maakte het nagerecht, Arretje's Cake.
De vriendin van de graaf van Sénéjac was een beetje dronken. "Geeft het toe! Je hebt een maitresse!" -"Hoe kan ik nou een maitresse hebben schat? Ik ben niet eens getrouwd!"
Ook leuk was het volgende. Op een of andere manier kwam de politie er achter dat meneer de graaf hashplanten had staan. In plaats van een inval volgde een bezoek van het hoofd van de politie aldaar. Met een rooie kop zei die man "Meneer de graaf, u moet die planten echt weghalen hoor!" We hebben het over minimaal 20 jaar geleden...

Enfin. Gyozu, de Japanse variant. Meervoud gyoza. Of andersom.



Beschrijving hier, recept onderaan de pagina (link).

Van een Japanse vrouw heb ik ze ooit zo leren maken, wat simpeler:
Maak varkensgehakt aan met flink geperste knoflook, idem gemberwortel, en verder met zout en peper.
Maak met bijna gare lasagne-vellen platte pakketjes met het vlees.
Bak de pakketjes aan beide zijden aan in wat zonnebloem-olie met een scheutje sesam-olie.
Giet een scheut kokend water en een scheut sake of medium sherry in de pan, doe er een deksel op en laat de pakketjes garen.
Draai ze af en toe.
Serveer met een sausje gemaakt van zoete chili-saus en soja-saus.

Tot slot China.



Dim Sum



en Baozi

Een hele zwik Dim Sum recepten hier en Baozi hier.