donderdag 3 april 2008

Groenten. Eindelijk. En: drie berichten vandaag. Zie de (nieuwe) koptekst daarover!


Kwam erop omdat het nu de tijd is van de hopscheuten, de lekkerste groente ever. En daar kwam ik op omdat ik iemand uit de bieb van de Eetclub "De Raadsman in de Kookkunst" (Gaston Clément) leende. Enige boek ooit waarin ik een recept vond.



Ik geef maar geen recept, want je kan het hier toch niet krijgen. Daarnaast is het 10 x zo duur als asperges (en daar zat ik gisteren niet ver naast; € 180 de kilo...)

De een na lekkerste groente nu. Borraja [borrÀcha]. Kocht en at ik ooit in Huesca, onder het midden van de Pyreneeën.
Borraja betekent ook Boragie



maar volgens mij is dat wat anders. Dit is borraja:



Het ziet er uit als een miniatuur en heel kwetsbaar rabarberplantje (en je maakt het op dezelfde manier klaar, maar dan zonder suiker).

FF op Spaanse Wiki kijken.
Tsja, kijk, dan krijg je dus boragie...
Een groot misterie.

Een vergeten groente, ooit een hype: wilde spinazie.



Is dit hetzelfde als kankung? Ook wel waterspinazie genoemd. Vroeger bij de toko, nu ook weg.



Nee dus.

Nopal

Hier (nieuw venster zoals altijd).

Over cactussen gesproken, die cactus-vruchten vind ik niks, en die andere, Pithaya,



drie keer niks.
Vaatdoekjessmaak.

Tot slot nog één mooie groente. Fakuz, habichuelas. Niet op Googlen want het zijn lokale namen. Tuinboon-peultje tot lange erg dunne tuinboon. Af en toe bij de betere Turk. Peultjes in z'n geheel koken, lange dunne in stukken. Opbakken in olijfolie, met stukjes rauwe han.
Trouwens, over tuinbonen gesproken: in Spanje koken ze de bonen samen met de in sepjes gesneden peulen. Smaakt prima.